Mobil Ödeme Nedir, Nasıl Çalışır? 05.05.2022
Mobil ödeme, cep telefonu numarası kullanılarak bir ürün ya da hizmet alış verişinin GSM operatörleri aracılığı ile gerçekleştirilmesidir. İşlemin sonunda ilgili bedel tüketicinin cep telefonu faturasına yansıtılmakta ya da ön ödemeli bir hat kullanıyorsa mevcut bakiyesinden düşülmektedir. Belirli bir tutara kadar yapılacak alış verişlerde tüketici; kredi kartı, banka kartı gibi başka bir finansal enstrümana ihtiyaç duymadan işlemlerini hızlı ve güvenli bir şekilde gerçekleştirebilmektedir.
Dijitalleşmenin arttığı ve özellikle pandemi dönemiyle birlikte online alışverişin büyük ivme kazandığı günümüzde mobil ödeme en çok tercih edilen online ödeme seçenekleri arasında yerini almıştır.
Online alışveriş yapan tüketicilerin her biri farklı segmenttedir. Mobil ödeme, “tüm segmentlere” aynı uzaklıktadır. Farklı finansal enstrümana ihtiyaç duymadan ödemeler yapılır.
Vizyon Mobil
Mobil Ödeme ile herhangi bir bankanın müşterisi olmadan ya da kredi kartı kullanmadan sadece cep telefonu ile ürün ve hizmet satın almak, aylık abonelikli sistemlere üye olmak mümkündür.
Alışveriş tamamlanmadan önce ödeme yöntemi olarak “Mobil Ödeme” seçilir ve sonrasında mobil ödeme sayfası gelir. Bu sayfada tüketici satın aldığı ürünü / hizmeti, satıcıyı ve karşılığında ödemesi gereken tutarı kontrol ettikten sonra ilgili alana cep telefonu numarasını yazarak devam tuşuna basar.
Eğer “OTP -Tek Seferlik Şifre- Akışı” ile işlem yapılıyorsa bir önceki ekranda girilmiş olan cep telefonuna 4 haneli şifre gelir ve tüketiciden bunu belirli bir süre içerisinde ekrana girerek onaylaması beklenir.
Eğer “Mobil Onay Akışı” ile işlem yapılıyorsa cep telefonuna gelen mesaja yine belirli bir süre içerisinde EVET yazarak gönderilmesi beklenir.
Her iki akışın sonunda da;
Alışveriş bedeli faturalı hatlar için bir sonraki dönem faturasına yansıtılır.
Faturasız (ön ödemeli hatlar) için mevcut bakiyeden anlık olarak düşer.
Mobil ödemenin hem hem tüketiciler hem de işletmeler için birçok avantajı bulunmaktadır.
Tüketiciler İçin;
Bankacılık sisteminin içinde yer almayan ya da kredi kartı kullanmayı tercih etmeyen kullanıcıların ödemelerini gerçekleştirmesinde büyük kolaylık sağlamaktadır.
Güvenli, pratik ve hızlıdır.
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde riski azaltmaktadır.
Şüpheli görünen işlemlerin, onaylanmadan önce uyarı olarak tüketiciye bildirilmesi dolandırıcılık işlemlerinin önüne geçilmesinde etkili olmaktadır.
İşletmeler İçin;
Mobil ödemeyi kullanan işletmeler ödeme yöntemlerine bir yenisini daha ekleyerek daha geniş bir kitleye hitap ederler.
Mobil ödeme tüketicilere olduğu kadar işletmelere de vakit kazandırır.
İşletme için mobil ödeme seçeceğini sunmak ekstra bir maliyet gerektirmez, bir API entegrasyonu ile sistem çok kısa sürede hayata geçirilebilir.
Mobil ödeme sistemleri nakitsiz topluma geçiş sürecini hızlandırmakta ve aynı zamanda da mobil ticaretin gelişmesine katkıda bulunmaktadırlar.
Turkcell Kullanıcıları İçin;
MOBILODEME AC 2222’ye kısa mesaj göndererek ya da Turkcell çağrı merkezi aranarak,
Türk Telekom Kullanıcıları İçin;
MOBILODEME KAYIT yazıp 5555’e kısa mesaj göndererek,
Vodafone Kullanıcıları İçin;
MOBILODEME AC yazıp 7878’e kısa mesaj göndererek, Vodafone yanımda uygulamasında ayarlar sekmesinden işlem yapılarak ya da Vodafone müşteri hizmetleri aranarak,
Hatlar mobil ödemeye açık hale getirilebilir.